Onboardingsfase

Obelink is het Marketplace platform gestart in samenwerking met Mirakl. Mirakl biedt een geavanceerd platform dat gemakkelijk te integreren is met de bestaande systemen van partners. Het stelt partners in staat om hun productcatalogus te beheren, transacties te verwerken, voorraadniveaus bij te houden en klantenservice te bieden, allemaal via één gebruiksvriendelijke interface.

Mirakl werkt met 3 verschillende saldo's:

  1. 'Saldo in behandeling'Dit zijn de ontvangen orders die nog moeten worden verwerkt (verzonden & ontvangen). Hierbij zijn de commissiekosten al verrekend.
  2. 'Openstaand saldo'Dit zijn de orders die ontvangen zijn. Met dit saldo kan de partner ook terugbetalingen verrichten. Dit is het bedrag die 3 keer per maand wordt uitbetaald.
  3. 'Betaald saldo'Dit is de totale omzet.

DAC7 is een nieuwe toevoeging aan de reeds bestaande Richtlijn 2011/16/EU betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen. Hiermee worden nieuwe rapportageverplichtingen geïntroduceerd die gelden voor digitale platformen, die hun platform ter beschikking stellen aan te rapporteren verkopers.DAC7 is opgezet om automatische uitwisseling van gegevens tussen lidstaten over verkopers op digitale platformen te faciliteren, ongeacht of het platform zich in de EU bevindt of daarbuiten. Het Obelink partnerprogramma is als digitaal platform verplicht om informatie over partners door te geven aan de belastingdienst.

Hiervoor moet je bij je eigen IT experts zijn. Obelink Marketplace kan in dit geval niet helpen bij het opzetten van de koppeling met Mirakl, omdat de link wordt gelegd tussen de partner en de aggregator. Mochten er dan toch nog vragen zijn zijn wij altijd bereid om je vragen te beantwoorden.

Afhankelijk van de bedrijfsvorm dienen de volgende documentaties te worden aangeleverd.

  • BV:
    • ID wettelijke vertegenwoordiger
    • Ondertekende oprichtingsakte (up-to-date)
    • Recentelijk KvK-uittreksel (binnen 3 maanden)
    • Aandeelhoudersverklaring (link vanuit MangoPay)

  • VOF:
    • ID wettelijke vertegenwoordiger
    • Recentelijk KvK-uittreksel (binnen 3 maanden)
    • Aandeelhoudersverklaring (link vanuit MangoPay)

  • Eenmanszaak:
    • ID wettelijke vertegenwoordiger
    • Recentelijk KvK-uittreksel (binnen 3 maanden)

Ja, je kan je eigen verzend- en retourkosten aangeven. Het Obelink partnerprogramma heeft de volgende regelingen in acht genomen:

  • Gratis verzending bij een totale winkelwagenwaarde van €50,00 (NL, BE & DE)*>
  • Binnen 30 dagen gratis retour (NL, BE & DE)*

* Deze regelingen zijn in het geval van palletverzending niet van toepassing.

Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor de pre-&aftersales. De partner dient de consument van een retourlabel te kunnen voorzien. Het label kan op aanvraag van de klant worden verstuurd.

De verkoopprijs dient gelijk te zijn aan jullie eigen verkoopkanaal. Ook moet deze prijs "marktconform" zijn. Indien de verkoopprijzen niet gelijk zijn aan jullie verkoopkanaal, nemen wij contact met je op. Mocht je als partner nog geen verkoopkanaal hebben buiten onze samenwerking om, dan geldt nog steeds de regel dat de verkoopprijzen marktconform moeten zijn.

Voor het Obelink Partnerprogramma gelden de volgende betaalmogelijkheden:

  • iDEAL
  • Creditcard
  • Bankoverschrijving
  • Bancontact

Via Mirakl kan je middels de chatfunctie in contact komen met de klanten en reageren op vragen. Bij een API-koppeling kan er een connectie worden gemaakt met jullie eigen customerservice systeem, zodat jullie vanuit jullie systeem met de consument in contact kunnen komen.

In Mirakl annuleer je bestellingen doormiddel van een terugbetaling. Het platform beschikt niet over een annulerings-knop.

Dit kan op 3 manieren:

  1. Door middel van een API
  2. Via een Mirakl-template
  3. Handmatig producten indienen

Wij werken op dit moment samen met een aantal aggregators.

  1. Channable
  2. EffectConnect
  3. Channelengine
  4. E-Taillize
  5. Vendiro