Tv-programma’s waar mensen hun huizen openstellen zijn erg populair. Of het nu gaat om een woning die nodig nieuw ingericht moet worden, een klussende man die maar niet opschiet, of een huis dat voor de verkoop nog een beetje gepimpt moet worden: wij kijken graag in andermans huizen. Maar hoe zit dat met andermans camper? Ben je ook benieuwd hoe een ander zijn camper heeft ingericht? Wij wel! Daarom gaan we regelmatig een kijkje nemen in een gepimpte camper. Deze keer een kijkje in de camperbus van Antje en Michel.
Eigenaren van de camper | Antje (44) en Michel (49) |
Kamperen sinds | 2020 |
Campertype | Citroën Jumper LH |
Bouwjaar | 2019 |
Kunnen jullie iets over jezelf vertellen?
"Wij zijn Antje en Michel en inmiddels zijn we al bijna 29 jaar samen, waarvan 19 jaar getrouwd. We komen uit Baden-Württemberg tussen Karlsruhe en Heidelberg (DE). Michel is een metaalconstructietechnicus en vakman in hart en ziel. Antje werkt als vastgoedbeheerder."
Wat doen jullie graag in jullie vrije tijd?
"Wij zijn in onze vrije tijd graag en veel in de natuur. We houden van reizen en daarom zijn we zo vaak mogelijk onderweg. We zijn bijna 20 jaar lang ieder jaar op vakantie gegaan naar Amerika, maar door corona en de bijbehorende maatregelen is daar het een en ander in veranderd. We hebben toen namelijk het kamperen ontdekt en kunnen ons eigenlijk geen andere vakantie meer voorstellen."
Hoe kwamen jullie op het idee om zelf een kampeerbus te bouwen?
"Het allerbelangrijkste voor ons is vrijheid, ons vrij te kunnen bewegen. Daarom kozen wij begin 2020 voor een caravan, maar moesten al vrij snel vaststellen dat we daarmee nog niet flexibel genoeg zijn. Toch besloten we onze Eriba Rockabily nog te houden voor langere vakanties, want we zijn wel verknocht geraakt aan onze “Rocky”. Vorig jaar hebben we enkele camperbusjes bij een handelaar bekeken, maar kozen ervoor om er zelf één te gaan verbouwen omdat we ze te onpersoonlijk vonden."
Hoe hebben jullie de camperbus gevonden?
"In maart 2021 hebben we na een lange zoektocht een Citroën Jumper LH uit Frankrijk, via een bekende uit Polen, gekocht. De leeftijd en de kilometerstand waren voor ons doorslaggevend bij de koop, en ook de lengte. Het moest in ieder geval een L2H2 met een lengte van 5,40 meter worden, omdat we het voertuig ook in het dagelijkse leven willen gebruiken. De technische staat was heel goed, puur wat uiterlijke gebruikssporen. Voor ons geen probleem, want het doet minder pijn om in een gebruikte bus een paar gaten te maken dan in een nieuwe ;)"
Hoe verliep de renovatie?
"We zijn begonnen met het verzamelen van ideeën om een concept uit te kunnen werken en in grote lijnen een plan te maken. Voor ons was het belangrijk om alleen datgene te verbouwen wat we echt nodig hadden, om alles zo simpel mogelijk te houden. Toen de bus bij ons op de oprit stond hebben we de complete bekleding eruit gehaald, alles schoongemaakt en maatregelen getroffen om roest te voorkomen. We hebben de vloer geïsoleerd en bodemplaten ingebouwd. Daarna hebben we geluidsisolatie aangebracht met Alubutyl. Daarna volgde een houten constructie op de muren, die nodig was als bevestiging voor de isolatie en latere installaties."
"Nu komen we bij het eerste grote thema: de isolatie. Hier wijken we voor het eerst af van de massa, omdat we hebben besloten om schapenwol te gebruiken in combinatie met minerale wol. Maar dat maakte het er niet makkelijker op, want dit was zeer complex en veroorzaakte veel kopzorgen :-). Veel verschillende werkzaamheden liepen parallel aan elkaar, zodat we alle openingen voor de ramen, dakramen en ventilatoren tegelijkertijd konden maken. Een groot probleem tijdens de verbouwing was de inkoop van materialen en de grondstofprijzen. Vaak was het erg moeilijk om de benodigde onderdelen überhaupt te krijgen, of alleen met een lange levertijd. Daarom konden we niet alles volgens ons eigen plan uitbreiden, maar alleen daar waar materiaal beschikbaar was."
"Een ander moeilijk punt was de elektriciteit, met name de grootte van het zonnepaneel, de batterij en de bijbehorende bedradingen. We willen zo lang mogelijk zelfvoorzienend zijn met het voertuig en onafhankelijk van elektriciteit. Uit voorzorg hebben we een 1000 watt omvormer geplaatst, maar we vertrouwen nog volledig op 12 volt. Daarna zijn we langzaam begonnen met de installaties. We hebben geprobeerd alles zo licht mogelijk te houden en werkten alleen met 6 mm populieren multiplex. Deuren zijn gemaakt van 12 mm populieren multiplex. Het bed kan worden uitgeschoven zoals bij veel van dit soort busjes, met een tafel eronder die ook kan worden uitgeschoven."
"Als het om koken en verwarmen gaat hebben we volledig voor gas gekozen. Met de Truma S 3004 zijn we ook met de verwarming onze eigen weg gegaan. Dit had zich in onze caravan al bewezen en is zeer krachtig en zuinig. De watertoevoer is zeer eenvoudig en compact gehouden, alle onderdelen zijn binnenin geïnstalleerd. We hebben twee tanks met elk 19 liter vers water en een vuilwatertank van 40 liter. Een douche hebben we bewust achterwege gelaten. Voor het toilet gebruiken we een Porta Porti 365 van Thetford. Het hele concept is zo gemaakt dat we 3 dagen zelfvoorzienend kunnen zijn."
"Op het einde was er het kleurontwerp en de vele kleine details en het verfraaiingswerk en decoratie. De laatste stap was het beslissende moment: op de weegschaal. Hier komt de lichtgewicht constructie om de hoek kijken, want de hele inbouw weegt slechts 700 kg. Onlangs, na bijna een jaar bouwen, zijn we naar de TÜV geweest en zijn we zonder problemen door de keuring gekomen."
Wanneer hebben jullie aan de bus gewerkt?
"Iedere vrije minuut hebben we het afgelopen jaar gebruikt om aan onze bus te werken, ontelbare uren. Na het werk, in het weekend, zelfs in de winter in de vrieskou en in het donker zijn we blijven werken aan ons project. De hele verbouwing hebben we ook buiten gedaan. We hebben weliswaar een garage maar die diende als materiaalopslag."
Waar hebben jullie je door laten inspireren?
"We hebben heel veel YouTube video’s bekeken en op Instagram veel projectideeën verzameld. We hadden ook wel boeken met informatie, maar daar hebben we weinig gebruik van gemaakt."
Heeft jullie camperbus een bijnaam?
"Omdat hij oorspronkelijk uit Frankrijk komt, heet hij "Louis". We hebben ter herinnering de Franse nummerplaat achterin geplaatst.
Waar zijn jullie het meest trots op?
"Het hele project hadden we alleen een plan in grote lijnen. We lieten ons tijdens de bouw leiden door onze intuïtie. We zijn er trots op dat alles is verlopen zoals we ons hadden voorgesteld, zonder grote incidenten of tegenslagen. Alles is geworden zoals we het wilden en het draagt 100% onze handtekening. We hebben een mooie, comfortabele en individuele camperbus gecreëerd. We denken dat we het redelijk goed hebben gedaan en zijn blij met het resultaat."
"Met het einde van de verbouwing komt er een einde aan een spannende en onvergetelijke tijd, een enorme last valt weg, de vele slapeloze nachten niet meegerekend waarin problemen over de volgende stappen moesten worden opgelost :-). Nu kunnen we vooruit kijken naar vele mooie avonturen en onze bus gaan testen in de praktijk."
Krijgen jullie veel reacties als jullie met de bus op pad zijn?
"Alle reacties zijn tot nu toe positief - ook online. Omdat we het project uitgebreid hebben besproken op onze Instagram-pagina, hebben we veel positieve feedback gekregen. Het meeste van wat we horen van degenen die de bus daadwerkelijk hebben gezien, is dat hij erg comfortabel is en dat ze hem graag zouden willen hebben of dat we er nog een zouden kunnen bouwen."
Welke plannen hebben jullie met de bus?
"De plannen zijn om spontane trips te gaan maken van 1-3 dagen. De bus is altijd ingepakt zodat we op elk moment kunnen vertrekken en hij staat voor het huis ready to go. Aangezien we twee katten hebben, is het voor ons vaak niet mogelijk om voor langere tijd weg te zijn. Wat het verleden ons heeft geleerd is het volgende: we plannen niets meer, we doen het gewoon en rijden weg. Het is het huidige moment, het nu, dat telt."
Heb je ook een caravan of camper omgebouwd, beschilderd of heb je een ander opmerkelijk verhaal over je caravan of tent? Stuur dan een mail naar: [email protected] en misschien komt jouw voertuig ook op ons blog!